۰۹۱۹-۰۳۳۵۹۲۶

علت روشن نشدن ماشین لباسشویی; از خرابی برد تا قطع برق

در این مطلب به مشکل روشن نشدن ماشین لباسشویی خواهیم پرداخت و هر یک از دلایل آن مانند خرابی برد الکترونیکی را برای‌تان به همراه راه حل شرح میدهیم.
علت روشن نشدن ماشین لباسشویی

آنچه در این مقاله میخوانید

چرا ماشین لباسشویی روشن نمیشود؟

اکثر وسایل برقی امکان خرابی و بروز مشکل در مدار خود را دارند، زیرا تمامی قطعات الکتریکی که ساختار یک ماشین لباسشویی را تشکیل دادند، دارای یک طول عمر مفید هستند. منظور ما از طول عمر مفید یعنی وقتی یک لباسشویی بیش از 10 سال عمر می‌کند (بستگی به برند دارد)؛ امکان خراب شدن و از کار افتادن بعضی از قطعات آن وجود خواهد داشت که البته میتوانید با تعمیر آن قطعه، حیات را به دستگاه خود باز گردانید.

اگر مطالب و مقاله‌های زیادی را بابت مشکل روشن نشدن ماشین لباسشویی خود مطالعه کردید و به هیچ نتیجه‌ای نرسیدید، مطمعن باشید در محتوای این مطلب حتما به پاسخ خود خواهید رسید و در نهایت شاید با همین راه حل‌های موجود در مقاله، موفق به برطرف کردن این مشکل شوید و یا اقدام به تعمیر آن توسط یک تعمیرکار ماهر کنید.

خرابی دکمه‌های پنل ماشین لباسشویی

البته تعمیر و عیب یابی مشکلات ماشین لباسشویی نیاز به حضور یک تعمیرکار متخصص و مجرب دارد؛ زیرا ساختار مدار ماشین لباسشویی‌‎تان بسیار پیچیده و تخصصی است و اگر به اشتباه مشکل دیگری را در آن به وجود بیاورید، امکان افزایش خسارت ناشی از خرابی وجود خواهد داشت. بنابر‌این با ما همراه باشید تا در ادامه هر یک از دلایل را شرح دهیم و راه حل آن را با همدیگر بیابیم.

خرابی فیوز ماشین لباسشویی

یکی از دلایل روشن نشدن ماشین لباسشویی میتواند به خاطر خرابی و یا قطع شدن فیوز برق دستگاه باشید؛ ولیکن پیدا کردن فیوز بر روی برد الکترونیکی کار هر کسی نیست و اصولا نیاز به یک تعمیرکار و مهندس برد الکترونیکی دارد.

برای عیب یابی این مشکل میتوانید با یک تعمیرکار متخصص و یا یک مرکز معتبر مانند مجموعه فراتیک تماس حاصل فرمایید.

عدم اتصال لباسشویی به برق

اکثر ما میدانیم که ماشین لباسشویی توسط 2 نیروی اصلی یعنی انرژی الکتریکی (برق) و آب، شروع به کار می‌کند و اگر هر یک از آنها با مشکلی مواجه شود، عملا دیگر هیچگونه کاربردی نخواهد داشت. بنابر‌این سعی کردیم اکثر دلایل قطع برق در لباسشویی را در این بخش توضیح دهیم.

  • خرابی پریز برق: گاهی اوقات خراب شدن پریز برق و عدم اتصال آن به برق نیز میتواند یکی از دلایل روشن نشدن ماشین لباسشویی ما باشد، بنابر‌این به این موضوع توجه کامل داشته باشید.
  • خرابی دو‌شاخه سیم لباسشویی: دو‌شاخه یا سیم برق ماشین لباسشویی هم در هنگام خرابی و از کار افتادن، مانع از انتقال برق به مدار یا برد الکترونیکی ماشین لباسشویی خواهد شد.
  • سوختن سیم لباسشویی: جریان زیاد برق و یا عوامل طبیعی مانند خورده شدن سیم توسط موش‌ها، میتواند یکی از دلایل رایج در اتصالی و خراب شدن سیم لباسشویی باشد.
  • عدم عملکرد محافظ برق: اگر سیم لباسشویی خود را به محافظ یا سه‌راهی برق متصل کردید، در صورت خرابی محافظ امکان قطع برق وجود خواهد داشت.
  • خراب شدن تبدیل دو‌شاخه: برخی از برند‌های ماشین لباسشویی مانند ال‌جی دارای یک تبدیل بر روی سیم برق خود هستند که در صورت نوسان و جریان کشیدن برق احتمال خراب شدن آن وجود خواهد داشت.

از کار افتادن دکمه‌های پنل لباسشویی

دکمه‌هایی بر روی پنل جلویی ماشین لباسشویی قرار دارد که وظیفه آنها روشن-خاموش کردن و یا تنظیم دلخواه برنامه شستشو است؛ اما پس از یک مدت طولانی امکان خرابی و بروز مشکل بر روی آنها وجود خواهد داشت و در نهایت امکان دارد نتوانیم ماشین لباسشویی را روشن کنیم.

خرابی سیم برق ماشین لباسشویی

داغ شدن بیش از حد لباسشویی

برخی از برند‌های پیشرفته در تولید ماشین لباسشویی، موفق به طراحی یک سنسور تشخیص دما شده‌اند که وظیفه آن تشخیص دمای بالای محیط لباسشویی است. در واقع این سنسور از بروز خسارت و مشکل در مدار لباسشویی جلوگیری می‌کند تا بر اثر دمای زیاد، سیم پیچی‌ها و قطعات حساس آسیب نبیند.

خرابی سنسور تشخیص سطح آب (هیدروستات)

زمانی که آب به مقدار کافی در لباسشویی وجود داشته باشد، یک قطعه یا سنسور به نام هیدروستات سطح آب را شناسایی کرده و اقدام به قطع یا وصل کردن جریان آب در لباسشویی می‌کند. اما اگر این قطعه دچار مشکلی شود که نتواند سطح آب را تشخیص دهد، آب به آرامی بالا می‌آید تا در نهایت باعث آسیب رسیدن به قطعات موجود در دیگ مانند میکروسوئیچ در درب دستگاه شود.

باز بودن درب لباسشویی

یکی دیگر از دلایلی که باعث راه نیفتادن ماشین لباسشویی میشود، باز بودن درب آن است؛ در واقع این مشکل شاید ساده‌ترین مشکلی باشد که باعث به وجود آمدن این اختلال در دستگاه میشود و معمولا در همه برند‌های لباسشویی رایج است. اما برخی از اوقات شاید درب را ببنید ولی به خاطر خرابی قطعاتی مانند میکروسوئیچ یا زبانه درب باشد.

خرابی تایمر یا برد الکترونیکی

برد الکترونیکی یا همان مرکز فرمان ماشین لباسشویی یکی از مهمترین قطعات موجود در مدار و ساختار این دستگاه است؛ به طوری که اگر مشکلی برای قسمتی از برد الکترونیکی به صورت سخت افزاری یا نرم افزاری به وجود بیاید، لباسشویی به کلی از کار می‌افتد و دیگر امکان روشن نشدن را نخواهد داشت.

خرابی برد الکترونیکی ماشین لباسشویی

سوختن و از کار افتادن صفحه نمایش

گاهی اوقات هم امکان دارد ماشین لباسشویی به درستی کار کند ولی به خاطر سوختن یا از کار افتادن صفحه نمایش آن، قادر به مشاهده اطلاعات برنامه و زمان بندی دقیق آن نشوید. بنابر‌این در چنین مواقعی بهتر است با مجموعه فراتیک تماس بگیرید تا با ارسال یک تعمیرکار متخصص به محل، این مشکل را برسی و عیب یابی کند. همچنین میتوانید از خدمات تعمیر ماشین لباسشویی بوش یا تعمیر لباسشویی ال جی و … استفاده کنید.

بروز مشکل در موتور و برد آن

اگر لباسشویی شما از نوع ساده باشد و به اصطلاح دایرکت درایور نباشد، در هنگام خرابی میتوانید سیم پیچی، ذغال، بلبرینگ و تسمه آن را برسی و عیب یابی نمایید؛ ولی اگر لباسشویی از نوع دایرکت درایو یا گیربکسی باشد، باید قطعاتی مانند تاکو یا تاخو، برد موجود بر روی آن، سیم پیچی و بلبرینگ موتور را مورد برسی قرار دهید.

در مواقعی که قصد تعمیر یا تعویض قطعاتی مانند موتور یا برد الکترونیکی آن را دارید، بهتر است با مجموعه فراتیک تماس بگیرید تا این خدمات را با گارانتی 6 ماهه و تعمیر در محل به شما ارائه کنند زیرا این عمل نیاز به تجربه و تخصص چندین ساله در این حوزه را دارد تا از بروز خسارات اضافی و افزایش مشکل در مدار دستگاه جلوگیری کند.

چرا ماشین لباسشویی در حین عملکرد از کار می‌افتد؟

اگر قطعه‌ای در ماشین لباسشویی با مشکلی مواجه شده باشد که نتواند عملکرد اصلی خود را اجرا کند، امکان بروز ارور یا خطا بر روی صفحه نمایش وجود خواهد داشت؛ برای مثال زمانی که پمپ تخلیه نتواند آب را تخلیه کند، یک ارور برو روی صفحه نمایش دستگاه به صورت کد به نمایش در می‌آید که در نهایت منجر به روشن نشدن لباسشویی میشود.

خلاصه نهایی مطلب

در محتوای این مطلب سعی کردیم به دلایل و راه حل‌های این مشکل بپردازیم تا بتوانید با مطالعه این مطلب، اگر شرایط عیب یابی آن توسط خودتان مهیا بود؛ خودتان آن را تعمیر کنید. اما اگر به هر حال موفق به عیب یابی آن نشدید و با مشکلاتی مانند خرابی برد الکترونیکی مواجه شدید، کافیست با مجموعه فراتیک تماس بگیرید تا این مشکل با گارانتی 6 ماهه برطرف گردد.

زمانی که موفق به رفع مشکل نشدید، پیشنهاد ما:

خدمات تخصصی و در محل فراتیک

تماس با ۰۹۱۹۰۳۳۵۹۲۶ یا از طریق فرم درخواست

۱۰+ سال‌سابقه
۱۸۰ روز گارانتی

فراتیک یک مجموعه تخصصی در حوزه تعمیرات لوازم خانگی با بیش از یک دهه تجربه و سابقه درخشان است که تا به اینجای کار موفق به دریافت رضایت اکثر مشتریان خود با ارائه خدمات با‌کیفیت و گارانتی 6 ماهه خدمات شده است.

 

4.5/5
مقالات مرتبط
نظر شما درباره این مقاله چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بنر فراتیک